2007. 06.28
Autós témában írnék a mai nap. A Totalcar adta az ihletet. Egy cikkükben olvastam, a franciaországi közlekedési szabályokról. Elöljáróban szeretném leszögezni, hogy én is gyorshajtó vagyok, sok társammal együtt. Ami nyílván a vezetési kultúránknak köszönhető. Ha Londonban tanultam volna vezetni, biztos máshogy is vezetnék. Ez olyan „jól” hatott rám, hogy az a véleményem, hogy 50-el nem lehet közlekedni a városban. Azt a példát hoznám fel, hogy ha megyünk lefele a Velencei- tóra a 70-esen, akkor az útközben lévő falvak 40 km/h- ás tábláit képtelenség betartani. Főleg, ha előtte, 90-110-el mentünk az országúton. A cikkben azt olvastam, hogy ha Franciaországban 25-km/h-val túllépi valaki az aktuális korlátozást, akkor elkobozzák a kocsiját, és nem adják ám vissza. Ja és tele van az ország trafival. Ott komolyabban veszik az EU rendeletet, miszerint 2010-a halálos közlekedési balesetek számát le kell felezni. Az a tapasztalatom, hogy semmilyen más módon nem működik a rendcsinálás, csak vasszigorral. Ha elveszik a kocsit, akkor én sem fogok 65-el száguldozni a 40-es táblánál. Mert nem lesz más választásom. Azt vallom, hogy csak a legnagyobb szigorral lehet az embereket nevelni. Könyves Kálmán idejében mi volt, ha loptál egy csirkét, levágták a kezed, ha tehenet, kivégeztek. Vissza is szorult a bűnözés. Ma mi van? Ellopják a vasúti fénysorompót, kapnak 2 hónap felfüggesztettet. Igaz, megölhetett volna 50 embert, ha elcsapja a vonat a menetrendszerinti buszt. Vagy felszedik a soroksári úton az aknafedlapot, és eladják a MÉH-be 200 Ft-ért. Amíg nincs szankció, megteszik.
Magyarország is tud erről a rendeletről, de nem csinál semmit. Vagyis egy dolgot igen. Ez se rossz, de kevés az üdvösséghez. Építjük esztelenül a körforgalmakat. (Ez nagyon sok balesetet tompít. A halálos balesetek nagy száma az útkereszteződésekben történik, ha ilyen helyekre körforgalmat építenek, akkor max koccanásos balesetek történnek.)
A továbbiakban jön a 22-es csapdája. Nincs pénz trafipaxra, ami mellesleg többszörösére emelné a bevételét a rendőrségnek. Miért nem vesznek fel hitelt? Egy hónap alatt megtérülne. Nincs jogszabály, ami visszafogná az autósokat. Állítom nektek, ha az első nap a híradóban bemondanák, hogy ma elkoboztak 15 autót, másnap mindenki kicsit máshogy ülne be a kocsiba. Lenne egy ideig egy kis anyázás, de aztán meg lehetne szokni azt is.
És van egy elméletem is a gyorshajtás megfékezésre. (Remélem még nem írtam korábban) A mostani autókban merrefelé irányul a fejlesztés, és a biztonsági fejlődés? Ma veszel egy autót, miket lehet bele kérni? Blokkolásgátló, menetstabilizáló, 8 légzsák, erősített karosszéria, szuper tapadású gumik, nagyon jól fogó fékek, na és persze 200 lóerő, 250 km/h-ás végsebesség ezekkel szemben. Nekem van egy ötletem, hogy mivel, lehetne ezeket a sok nagyon drága biztonságtechnikai eszközt elhagyni. Nagyon olcsó kis eszköz megoldaná a gyorshajtás a vezetési kultúra problémáját. Ez pedig a 100 as szög. Ha minden autó kormányába beletennének egy 100 as szöget a vezető felé fordítva heggyel, a légzsák helyére, egyből megváltozna az emberek vezetési stílusa, és így a baleseti statisztikák is. Igaz lenne egy pár áldozat, de évente Magyarországon közlekedési balesetben 2200 ember hal meg. Ez egy közepes falu.
Nyílván a téma elméleti, de azért érdemes belegondolni.